Pengalaman "Bestie" dgn Non-Muslim dan Nasihat aku.

Assalamualaikum semua.

Hehe. Lama dah tak update blog ni. Alang2 tgh PKP ni, aku ada masa sikit lah nak share. Hehe. Kalini nak share pasal pengalaman aku masa zaman sekolah dulu. Mcmna aku boleh rapat dgn non-muslim dan nasihat aku untuk org melayu.

Kalau yg pernah baca blog aku sebelum ni pasti tau la sekolah aku mcmna. Sekolah aku sekolah harian biasa. Tapi majoriti non-muslim. (kalau nak faham lagi dlm boleh baca blog/entry sebelum ni)

Okay. Kalau nak tau, Dlm kelas aku dulu ada 5 org shj budak melayu termasuk aku. Yg lain semua non-muslim. Aku mula rapat dgn depa masa form 5. Aku pun tak ingat masa form 4 kenapa tak rapat. Haha.

Ok smbg masa form 5 Aku ingat lagi awal2 cikgu bgi ja duduk meja mana2. Kebetulan aku dah terduduk sebelah kawan aku chinese ni. Pastu Kawan2 aku geng2 melayu pun duduk sebelah aku. Pastu cikgu mula susun meja. Aku ingat lagi, dia susun meja bentuk U. Pastu kat tgh antara U tu meja mcm berpandangan berhadapan dlm 6 meja mcmtu lah. Kiranya 6 tu mcm dlm satu kumpulan lah. Faham tak 😂. Haha

Pastu nak dijadikan cerita, kawan aku yg melayu semua pakat ajak duduk kat meja yg susun U tadi tu. Aku pulak dah selesa duduk  situ. Kawan aku yg chinese tu pun baik ja sembang. Aku pun malas nak tukar tempat.

So nak di jadikan cerita lepastu cikgu ubah tempat pula. Aku dpt sekali dgn geng chinese. 6 org lah kmi. Aku sorang ja melayu. Masa tu rasa akward gak bila depa sembang cakap cina. Tak faham apa. Tapi lama2 bila duduk sekali, dah terbiasa. Jadi layan ja. Kadang depa sembang pun aku faham. Tapi aku tak reti la nak balas. Balas bahasa melayu ja lah.

Mula2 kawan biasa ja.Tak sangka juga boleh rapat. Depa ni lah yg banyak ajar aku terutama subj akaun, kami create memori sama2. Study sama, kelas tambahan sama2, sbb masa tu kat sklh, aku sorang ja budak melayu perempuan form 5 yg ambik subj akaun yg lain semua non-muslim. Aku mengaku aku mmg lemah gila akaun. Susah nak catch up. Cikgu pun chinese. Depa lak laju ja tangkap.

 Tapi Depa la banyak tlg aku walaupun aku tak cemerlang. Sekurang2 aku lulus. Alhamdulillah. Btw, kadang2 kelas tambahan habis lambat depa tlg hantar aku balik rumah naik kereta. Baik kan. Haha.

Ok, Masa kelas PJ pun aku banyak lepak dgn depa dari geng2 melayu. Sbb aku tak berapa nak ngam sgt dgn geng melayu. Huhu. Tapi kadang rasa gak apa budak melayu cakap nanti, aku ni lupa depa ka apa. Tapi  aku tau budak melayu pun rasa tak ngam sgt dgn aku.

Hari last sklh masa hantar buku teks depa bgi hadiah kat aku. So sweet. Sedih gila.. 

Pada awalnya aku tak rapat dgn sapa2 masa sekolah menengah. But, Aku jadi selesa bila dgn depa. Walaupun bahasa kami, agama kami berbeza. Perbezaan tu lah yg menyatukan aku. Cewah ayat. 😂

Tapi itu lah yg best, sbb masing2 boleh belajar masing2. Learn something new everyday. Contohnya dulu depa ada ajar aku bahasa cina sikit2. Aku pun ada ajar depa bahasa melayu dan ajar sikit2 pasal Islam. Btw kawan aku ada juga yg tak berapa fasih cakap melayu. Tapi aku jadi kagum dgn effort depa bila nak cakap dgn aku.

Dan aku juga selalu takut depa tak selesa dgn aku sbb aku melayu. Rasa berbeza. Tapi sebenarnya depa ok ja. Aku ja overthink. Haha.

Untuk bersahabat dengan depa mmg aku tak pernah jangka. Untuk kenangan indah masa sekolah pun aku tak pernah jangka. Tapi mungkin takdir. Depa banyak mengubah persepsi aku dalam hidup. Dan yes aku mmg tak rasis. Even kalau melayu gaduh dgn cina. Aku support cina lagi 😂haha.

Okay, ni nasihat aku untuk org melayu yg nak berkawan dan cuba rapat dgn non-muslim,

walaupun aku kawan dgn depa aku masih bebas beragama ya. (Aku cakap mcmni sbb banyak org melayu takut nak kawan rapat dgn non-muslim sbb takut rosak akidah la mcm2.) Aku masih boleh jaga aurat, solat dan halal haram aku. Tak susah pun. Mcm biasa ja. Cuma kita sendiri lah kena peka.

Kalau depa ajak makan tu. Tanya lah mkn apa, kat mana. Bukan main ikut ja. Lepastu, solat. Kalau masuk time tu, bgitau lah. Aku nak pi solat. Pernah sekali, kawan aku smpai nak teman aku dlm surau masa nak solat sbb aku sorang2 masa tu (masa ada taklimat mcm kem kat usm) tapi depa takut takleh masuk😂

Depa akan hormat kita dan agama kita bila kita pun hormat depa. Dan kalau
boleh jadikan diri kita sbgai sbb depa terima hidayah Allah. InsyaAllah mudah2 one day sapa tau.

Sorry lah bebel lak. Haha.
Sebenarnya banyak lagi nak cerita tapi takpa lah. 😆

Tu ja lah perkongsian kalini harap hampa faham la apa yg aku nak smpaikan melalui pengalaman aku ni.

Maaf atas kekurangan dlm penceritaan aku. Dan Semoga bermanfaat!

Dan btw, doakan kawan2 aku dan semua yg non-muslim dapat hidayah Allah ya. Aamiin.

Assalamualaikum. Baii
:)

Comments

Popular posts from this blog

Interview Fine Art Uitm 2017 (Fakulti Seni lukis dan Seni reka)

Kerjaya kos Fine Art

Tak jadi pengawas sekolah