Kerjaya kos Fine Art


Assalamualaikum.. Harini, saya Nak share sikit tentang  kerjaya kalau ambik fine art

Ini Jawapan kepada orang yg Tanya ambik kos fine art Nanti Nak kerja apa?

Ni saya dah senaraikan antara pilihan kerjaya yg saya tau. Setakat saya bljr fine art. Dan banyak lagi sebnarnya. Cuma mungkin saya taktau istilah dia atau pekerjaan tu.

1)artist
2)sculptor
3)printmaker
4)ceramic artist
5)grafik artist
6)kurator
7)cikgu seni
8)pensyarah
9)illustrator
10) painter
11)editor
12)animator

Dan banyak yg tanya, "tak takut ke kalau tak dpat kerja". Atau "pelukis ni menjamin ke masa depa? gaji tinggi tak?"

Jgn risau pada yg minat seni tu. Ini soalan biasa. Even family sendiri pun akan tanya benda yg sama.

Dan ni jawapan saya.

Kalau kita Belajar sesuatu bidang tu, sebab kita rasa kita nak dapat pekerjaan senang atau gaji yg lumayan dalam bidang tu, okayy.

Tapi bagi saya, saya lebih pentingkan Belajar untuk minat. Sebab saya percaya yg Kalau Belajar sesuatu yg kita minat.

Walaupun bidang tu Susah Nak dapat kerja kita akan berusaha Dan berkerja dalam sesuatu bidang yg kita minat tu dengan sepenuh hati. Dan kita akan bekerja dgn suka rela dan gembira.

Berbanding kita berkerja dalam bidang yg kita tak minat semata untuk Mudah dapat kerja Dan gaji yg lumayan. Sbb kerja kita akan Jadi biasa. Hanya kerja untuk gaji. Sebab Tak berusaha buat kerja sbb tak minat dan tak gembira.

Jadi kesimpulannya, pada pendapat saya, biarlah Tak dapat kerja atau tak dpt gaji lumayan bila Belajar bidang yg kita minat. Asalkan bila dpt kerja kita akan buat kerja dgn sepenuh hati dan happy.
Dan Tidak berpura2 bila terpaksa Belajar dalam bidang yg kita Tak minat semata-mata Takut tak dapat kerja Dan Nak gaji tinggi.

Bak kata lecturer Fine Art saya, "jangan risau ambik bidang ni. Kawan2 saya takda lagi lah yg takda kerja. Alhamdulillah semua ada kerja. Insyaallah rezeki masing2."

InsyaAllah bila kita buat kerja dgn bersungguh-sungguh. Allah akan murahkan rezeki kita. "Wajada Manjada" sapa yg berusaha dia akan berjaya..

Okayy itu sahaja untuk kali ini moga bermanfaat.

 -yanilee


Comments

  1. suka lah baca blog akak positive vibes selalu ehek! lanjelah abl selalu akak <3

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum akak,belajak fine art ni..sub pe je selain tu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm2. Bi, agama, sej seni/ theory seni, enterprenureship, pscychology, studio- painting/ drawing/ sculputure/ printmaking/ timebased, dan mcm2 lgi.

      Delete
  3. Subjek lain boleh pilih atau dh disediakan?

    ReplyDelete
  4. Thanks for your info... membantu, melegakan dan very inspiring.... im fine art student .. always depressed sbb my dad tak suka dgn course yg saya pilih... 'nak jadi pelukis jalanan ke' ... ' kursus mcm ni pun perlu masuk uni ke'....'buang masa'.... 'xda masa depan'.... 'lukisan apa ni''... 'nak lukis pun sampai berhari-hari...pelukis hebat sekejap sja siap...'nasib2 sja boleh masuk U'... (my spm result mmg x gempak cuma 4A dan 5B...

    all this saya kena telan dan hadap mostly everyday... but i keep in mind that he just dont understand...

    Bila saya nak beli laptop ...cari gaming laptop ... my dad tengking lagi ckp saya nak main game sja...

    sometime saya sendiri hilang arah tuju... nak berkarya otak jem.... 😔

    really glad dpt baca blog2 mcm ni...at least ble memberikan inspirasi ... Thanks a lot

    ReplyDelete
  5. Kak....kalau nak ambil art course....berapa subjek nak lulus dlm spm ?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Interview Fine Art Uitm 2017 (Fakulti Seni lukis dan Seni reka)

Tak jadi pengawas sekolah