Tak jadi pengawas sekolah

Assalamualaikum, cerita kalini hanyalah pengalaman aku sendiri tentang "tak jadi pengawas sekolah"

Cerita ni aku saja nak share sbb tadi throwback sikit dgn mak aku. Dan aku yakin banyak manfaat yg  boleh di ambil dari kisah ni. Hehe. Selamat membaca dan semoga bermanfaat.

Okay, cerita dia mcmni. Masa sekolah rendah aku ni mmg budak yg tak pandai. Dan kalau  nak terpilih untuk jadi pengawas kena dpt no 1 smpai 10. Jadi aku tak layak. Jadi aku hanyalah pelajar biasa di sekolah biasa. (Btw aku juga lahir dalam keluarga yg pandai. Kakak abg aku semua pengawas. Dan diantara mereka ada yg jadi ketua pengawas.)

 Dan nak dijadikan cerita, masa darjah 5/6 tak ingat, cikgu suruh kawan aku yg pengawas cari beberapa org untuk dia jadikan pengawas. So kawan aku pulak dtg kat kelas tanya sapa nak jadi pengawas. 
Aku selaku budak biasa dan teringin nak jadi pengawas pun cakap la kat kawan aku yg aku nak. Tapi sebagai budak biasa aku rasa kawan aku tak dgr pun apa yg aku ckp. So aku rasa dia tak letak nama aku dlm list. Aku pun tak kisah masa tu. Redha lah. 

Beberapa hari lepas tu tgk2 cikgu cakap aku dan beberapa org kawan aku dpt. Aku seronok sbb yg utama sebenarnya sbb teringin nak pakai baju uniform pengawas. Tu ja. 
Pastu esoknya masa dah habis sekolah dah.  Cikgu dtg jumpa aku dgn kawan aku sorang. Cikgu cakap "takpa ka kalau cikgu tak ambik kamu jadi pengawas? Baju dah beli ke?" aku pun cakap "takpa. Tak beli lagi". Kawan aku pulak cakap yg "dah beli baju" (walaupun aku tau sebenarnya baju tak beli lagi). 
Walaupun sedih. Aku redho sbb aku tau cikgu terpaksa pillih aku at first sbb nama aku dah dlm list kawan2 aku yg pengawas tapi still nama aku takda dlm list cikgu. Sbb tu aku kena buang.  
Kemudian tamatlah zaman sekolah rendah aku sbgai budak biasa di sekolah.

Ok masa sekolah menengah pulak. (baca smpai habis tau. Hehe.)

Masa sekolah menengah, aku sekolah harian biasa. Dan sekolah aku ni dikenali sbgai "sekolah bodoh" btw aku dah pernah cita ni post sblum ni. Ni link dia. http://artbyyanilee.blogspot.com/2019/10/sekolah-bodoh-mengubah-aku.html
 (Kalau ada nak baca. Hehe) 
btw masa sekolah menengah kepandaian aku boleh dikatakan meningkat lah sikit2. Hahahaha

Ok sambung cerita

Disebabkan sekolah menengah aku sekolah biasa. Jadi kalau nak jadi pengawas pun cikgu tanya kat perhimpunan ja. Sapa nak jadi pengawas, lepas ni tggu sekejap. So aku dan beberapa kawan aku yg teringin nak jadi pengawas pun pi lah. Pastu aku tak ingat keesokkan nya atau bila. Tapi lepas tu la. Cikgu2 ada meeting so pengawas kena jaga. Masa tu aku kira mcm pengawas percubaan lah. Kalau aku ok cikgu ambik. kalau tak ok cikgu tak ambik. Gitu lah. 

Pastu aku kena jaga 1 kelas ni. Masa form 1 aku kena jaga form 2 kelas paling hujung. Majoriti kelas tu semua cina dan india. Jadi aku kira sorang ja melayu kat situ. Depa pun cakap melayu pun ada tak tak boleh. Tapi aku dgn akward nya pun jaga ja lah kelas tu. 

Pastu beberapa hari lepas tu cikgu bgitau lah sapa dpt jadi pengawas dan tak. Dan masa tu aku tak dpat. Aku taktau sapa yg buat permilihan sbb masa aku jaga tu takda pun cikgu yg menilai tapi takpalah. Aku ok ja. Cuma pelik sbb aku jaga kelas haritu ok ja. 

Nak jadi kan cerita mungkin rezeki kot. Masa form 2 aku start terpilih jadi pengawas koperasi. Yg ni cikgu pilih. Aku pun ok lah. Jadi pengawas koperasi walaupun takda uniform. Aku on ja. best la juga jaga koperasi. Tapi penat sikit biasalah. Aku jadi pengawas koperasi rasanya smpai form 3 ja. Sbb aku cakap kat cikgu taknak dah sbb penat. Cikgu pun ok ja sbb nak bgi pengalaman kat org lain pulak. 

Pastu hujung form 3 kot kalau tak silap. Cikgu pilih aku dgn kawan aku sorang jadi pengawas pusat sumber pulak. Mcm best gak sbb dok dlm library. Elok dlam 2/3 minggu ja aku jadi. Sbb, kena balik lmbt. Aku malas sbb aku balik naik bas. selalu terlepas bas. Jadi aku hantar surat letak jawatan dgn kawan aku. 

Dalam masa yg sama sebelum aku letak jawatan tu jugak. Ada cikgu lain pulak pilih aku untuk jadi pembimbing rakan sebaya. (PRS) So, aku nak pilih la nak jadi PRS. Lagipun jadi PRS. Sbb PRS ada uniform. Hahah

Dan pada akhirnya,  aku pun tamatkan lah zaman sekolah menengah aku dgn jawatan PRS. 

Yang nak ceritakan kat sini. Kalau kita tak layak atau tak terpilih penjadi pengawas atau apa2 jawatan yg kita ingin kan. Apa yg kita perlu buat ada lah, jangan berputus asa. 
Cuba lagi. Mungkin bukan kali ni rezeki kita. Mungkin Allah nak bagi lebih pada masa depan. Contohnya Allah tak bagi aku jadi pengawas sekolah dulu. Tapi pada akhirnya aku dapat merasa jadi semua jenis pengawas kat sekolah (koperasi, pusat sumber,PRS). Allah nak bagi lebih dari apa yg kita nak. Cuma kita perlu sabar, doa, dan usaha. Jaga pernah putus asa. Dan jangan lupa doa.

Heheh tu ja nak share. Semoga bermanfaat. Kalau cita aku ni best comment la kat bawah. Atau comment la tajuk apa yg nak aku share. Jangan lupa share kalau anda rasa bermanfaat untuk org lain. :)

Bai. Assalamualaikum ヾ(¯∇ ̄๑)

Comments

  1. Waaa yaniii berbakaf dlm bidang penulisan blog .....semoga terus sukses yaa..caiyokk!!!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Interview Fine Art Uitm 2017 (Fakulti Seni lukis dan Seni reka)

Kerjaya kos Fine Art