Interview Fine Art Uitm 2017 (Fakulti Seni lukis dan Seni reka)

Assalamualaikum...

Nama aku Yani. Aku tulis blog ni sebab nak balas balik jasa senior2 yang dah tulis pengalaman depa yang telah dijadikan panduan untuk aku masa interview haritu.. Harini aku pula nak share pengalaman aku masa interview untuk diploma seni lukis dan seni reka..

Firstly, masa mula-mula aku isi upu dulu memang aku tulis seni lukis dan seni reka sebagai pilih pertama aku. Seni lukis dan seni reka ni memang masa hampa tulis kat upu pun dia akan bagitau yang ada temuduga. Aku tak kisah pun ada temuduga sebab aku memang minat seni sejak kecil dan cita2 aku pun nak jadi pelukis.. Dan masa ampa isi tu dia akan tanya hampa zon mana. Contoh macam aku orang penang aku tulislah zon utara..

Masa 17/04/2017 aku check panggilan temuduga aku kat laman web upu dan aku dapat. Aku memang happy gila lah masa tu sebab aku memang berharap sangat dapat temuduga ni. Aku dapat temuduga kat Uitm Merbok, Kedah. Dekat laman web tu nanti dia akan bagitau kena print apa, kena fotostat apa, kena bawa apa pi temuduga semua.

Dalam minggu tu aku agak sibuk jugalah nak print, fotostat apa yang patut, minta tanda tangan pengetua dan tambah hasil artwork aku nak bawa pi interview. Ok, sekarang aku nak share apa yang hampa kena bawak..

1- apa yang kena print dan fotostat (dia akan minta salinan dan asal) beserta tandatangan pengetua pada setiap kertas.
2- sijil2 masa sekolah menengah
3- folio seni kalau hampa ambil subjek seni kat sekolah dulu.
4- artwork hampa yang hampa buat kat rumah untuk yang tak ambil subjek seni tapi macam aku, aku ambik subjek seni tapi aku bawa juga. (Sebab kalau hampa bawa dua2, folio dan artwork. Nanti dia tak tengok pun folio. Artwork lagi penting.)

Then, dalam minggu tu juga lah. Aku practise lukis dan bercakap. Sebab nanti dia akan tulis kat kertas tu, yang akan ada ujian melukis (kena bawa kertas A3, pensel dan pemadam kalau nak bawa lebih pun takpa) dan temuduga.

Ok, tips untuk hampa sebelum ujian melukis..
1- practise melukis real.(sebab nanti dia letak objek kat depan hampa untuk lukis. So try lah letak barang kat depan hampa lepastu lukis.
2- practise lorek dan ton.(sebab masa ujian melukis semua lorek. Tak boleh kaler.)

Tips sebelum temuduga..
1-pastikan hampa study dulu apa soalan dia tanya masa interview. (satgi aku share)
2-study juga soalan dari tahun2 sebelum ni. (Macam yang aku refer dulu contoh 2016,2013 dan lain2)
3-Senaraikan semua soalan hasil dari yang hampa study tadi ( 2017+2016+2013 dan lain2) dan cuba practise jawab setiap soalan.
4- masa temuduga kena pakai baju kurung / baju kebaya bagi perempuan dan baju kemeja bagi lelaki. Jeans tak dibenarkan.

22/04/2017 pagi2 lagi pukul 7.00 pagi aku dan family aku dah keluar dari rumah.. Sebab interview aku pukul 8.30 pagi. Pastikan hampa datang awal. Sebab orang yang pergi temuduga lagi ramai dari apa yang hampa jangka kan.. Masa aku temuduga 700+ orang. Masa sampai kat fakulti seni lukis dan seni reka tu tipu lah kalau aku cakap tak nervous. Nervous gila. Haha. Jangan lupa, amalkan doa2.. Contohnya aku amalkan ayat ke 9 surah yassin. Untuk tutup kesalahan kita. Dan baca ayat subhanaka ini kuntum minal za limin. Untuk kurangkan gemuruh..

 gambar aku masa nak masuk dalam fakulti 


Ok masa masuk kat dalam fakulti dia tu. Hampa kena cari nama hampa kat list untuk tau hampa panel berapa. Contoh macam aku dapat panel 17. Lepas dah tau panel berapa depa (pengtemuduga/pensyarah) akan bagitau hampa masuk bilik mana untuk ujian melukis.

Tips untuk ujian melukis.
1-Pastikan hampa masuk awal dan cari tempat yang strategik untuk hampa lukis.

Dalam bilik lukis dalam 15 orang kot hampa kena duduk mengelilingi meja.  Depa letak objek atas meja dan hampa kena lukis objek tu. Masa untuk ujian melukis 1 jam dan ada ujian kreativiti lepas hampa habis lukis. Mesti hampa nak tau kan apa yang aku kena lukis.hahah..

Objek yang kena lukis masa ujian melukis.
Atas meja ada rak buku, tepi rak buku tu ada 3 kotak empat segi. 2 kotak sebelah kanan, 1 kotak sebelah kiri. Atas rak tu pulak ada tong sampah. Dan ditutupi dengan kain (tak tutup semua, tutup sikit ja kat tepi) yang menjalur kebawah. 

Pastikan hampa lukis dan lorek Ikut ton dan pengcahayaan cantik2 sebab ujian melukis 50 markah.. Masa ujian melukis aku tak cukup masa (takpa sebab ramai tak siap.) Kalau boleh hampa curi lah lukis kat mana2 macam aku haha.. Aku tak cukup masa ujian melukis. Tapi pensyarah tu suruh stop buat ujian kreativiti pula. Pensyarah tu akan bagi hampa kertas untuk ujian kreativiti.

Ujian kreativiti
Dia akan bagi kertas. Kat kertas tu ada 6 garisan contohnya garisan lingkaran, garisan macam bukit tapi tajam 😅 dan lain2. Hampa kena sambung garisan tu jadi objek. Tak kisah 6 garisan jadi 6 bentuk objek atau 6 garisan jadi 1 bentuk objek (maksudnya hampa sambung 6 garisan jadi 1 objek atau setiap garisan  hampa jadikan 1 objek).

Faham tak hahah.. Lepas tu pensyarah tu akan bagi hampa 1 lagi borang untuk diisi.. Kat borang tu hampa kena isi keputusan spm, nama dan lain2. Yang paling penting dia akan suruh hampa isi kos yang hampa nak.Ok, dalam seni lukis dan seni reka ni ada 9 bidang seni/kos yang hampa boleh pilih.. Hampa kena isi 1 sampai 9.

9 pilihan seni
1-seni halus
2-fotografi
3-fesyen
4-grafik
5- tekstil
6-seni reka bentuk
7-seni logam
8-grafik design
9-seramik

Kalau tak silaplah. Haha. Dan setiap bidang/kos seni ni belajar kat uitm yang berbeza.. Contohnya seni halus cuma belajar kat uitm perak, sarawak, melaka, kelantan, dan shah alam(tak pasti betul tak). Macam aku, aku memang minat seni halus. Jadi aku letaklah no.1 seni halus. no.2 fotografi no.3 fesyen

Lepas habis isi borang semua depa akan bagitau hampa untuk pi ke blok lagi 1(kena bawa kertas yang ujian melukis, ujian kreativiti dengan borang  tadi, kena stapler.) (nanti depa akan tunjuk blok tu) untuk di temuduga. Masa ni aku pi teman kawan aku (kawan baru) pi tengok no. Panel dia sebab dia mai lambat. So lepas tu baru kami (aku dengan kawan baru) pi kat blok 1 lagi tu. Masa tu aku dgn kawan aku duduk kat luar. Kena tunggu nama di panggil untuk temuduga.. Aku ambil masa tu, untuk siapkan lukisan aku (masa ujian melukis yang tak sempat siap) (curi2 lukis) sampai habis. Kawan baru aku pun siapkan ujian kreativiti dia.

masa aku dengan kawan aku duk lukis kat luar



Lepas kami dah siap buat tiba2 ada pensyarah tu cakap kertas tu kena hantar masa first2 sampai kat blok tu, baru nama kena panggil untuk ditemuduga. Aku dengan kawan aku terkejutlah.. Sebab orang kat sebelah kami tu pun duk pegang kertas tu tak hantar lagi. Jadi aku dengan kawan aku pun cepat2 lah hantar kertas tu takut kena intetview lambat. Mula2 pensyarah tu kata tunggu dulu. Lepastu ada makcik tu kata kena duduk kat dalam bilik tu. Aku dengan kawan aku pun masuk lah bilik tu. Rupa2nya ramai gila orang kat dalam bilik tu tunggu giliran. Aku dengan kawan aku ingat kena tunggu kat luar. Sebab masa dia panggil orang nak diinterview tu dia panggil kat luar. Rupa2nya dia panggil dua2, dalam dengan luar. Aku dengan kawan aku tunggu kat dalam (ada aircond. Haha). Lepas nampak pensyarah cepat2 aku dengan kawan aku hantar kertas tu(kertas ujian melukis, ujian kreativiti dan borang). Nasib baik takpa.

Aku dengan kawan aku ditakdirkan hantar lambat mungkin sebab Allah nak tolong kami siapkan lukisan kot.. Aku tunggu dalam bilik tu lama gila.. Kat dalam tu lah nak buat kawan baru semua. Tak lupa juga tukar nombor whatapps. Haha. Kat dalam tu juga lah masa aku nak practise jawab semua.(Belajar bercakap) Dan tak lupa juga aku untuk berdoa agar semuanya dipermudahkan.

Agak lama menunggu, perasaan mengantuk, penat semua ada.. Dalam pukul 2.00 petang nama kawan aku dipanggil. Lepas 5 minit nama aku pula kena panggil untuk di interview. Perasaan lega sebab nama dipanggil tapi dalam masa yang sama nervous. Hahah.. Depa bagi kertas yang aku hantar tadi tu kat aku balik. Sempat aku tengok markah aku. Ujian melukis aku dapat 42/50. Ujian kreativiti aku dapat 22 taktau per berapa (per 25 atau 30 kot) Mulanya aku diminta pergi ke pensyarah ni. Pensyarah ni mintak aku borang salinan yang kena print dan fotostat tu untuk dia semak. Lepastu, dia suruh aku pi kat meja tepi tu untuk ambil kertas yang ada nama aku mengikut no panel. Aku pun ambillah kertas yang ada nama aku kat tempat panel 17. Then dia suruh aku ke meja belakang tu untuk di temuduga..

Ok mesti hampa nak tau apa yang pengtemuduga tanyakan. Haha.. Ok first sekali jangan lupa bagi salam.

Aku: Assalamualaikum.
Panel: Waalaikumsalam.
Panel: Jadi awak pilih seni halus sebagai pilihan pertama.
Aku: Ya.
Panel: Apa pendapat awak tentang seni halus.
Aku: Pada pendapat saya seni halus ialah perasaan yang di hasilkan semasa melukis oleh seorang artis.
Panel: Ok. Siapa artis seni halus yang awak kenal?
Aku: Yusof Ghani
Panel: Awak pilih seni halus sebagai pilihan pertama dan fotografi sebagai pilihan kedua kan.. Kalau awak di tempatkan di uitm dalam bidang fotografi adakah awak akan terima.
Aku: terima, tapi kalau boleh saya lagi nak seni halus.
Panel: Ouh.. Keluarga awak ada tak yang belajar seni?
Aku: Ada, abang saya belajar grafik design.
Panel: Ouh, kat UITM juga ka?
Aku: tak KLMU.

Sambil tu aku bagi fail artwork aku dengan folio seni. Dia kata dia taknak folio seni. Dia nak tengok artwork ja. So, aku pun bagilah artwork aku. Panel cakap lepas tengok artwork aku.

Panel: Ouh.. Ok ni cantik (sambil tengok lukisan potrait yang aku buat).Ni watercolourkan?
Aku: Ya.
Panel: Awak ni mesti kaki seni halus. Takpa saya sokong awak..
Aku: (dalam hati seronok gila. Haha)
Panel: Kalau Uitm perak ok tak?
Aku : Ok..

Habis jangan lupa cakap  Terima Kasih.. Lepastu aku boleh balik. Kawan aku ada juga yang kena buat ujian buta warna. Tapi aku tak payah. Tak tau kenapa.

Alhamdulillah. Semua berjalan lancar. Soalan2 tu mudah bagi aku sebab aku dah study sebelum ni. So, hampa jangan lupa study.. Ada juga aku baca dari senior2 sebelum ni kena interview dalam bahasa inggeris.. Nasib hampalah.. Haha.. Tapi kalau hampa dapat interview kat uitm merbok aku rasa kebanyakannya tanya bahasa melayu.
Dah habis interview sekarang cuma tinggal masa untuk berdoa ja.. Doakan aku dapat masuk uitm dalam bidang fine art..

Tu ja yang aku boleh aku kongsikan.. Terima kasih sudi baca. Good Luck untuk temuduga hampa. Aku doakan hampa dapat buat dengan terbaik untuk interview hampa.
_________________________________________________________________________________

Alhamdulillah.. Syukur kepada Ilahi. Aku dapat masuk Uitm Seri Iskandar, Perak. Dalam kos yang aku nak sangat-sangat. Diploma Seni Halus.



Ok aku nak share sikit.. Kepada hampa yang ada soalan yang sama macam aku..

Satu soalan yang berada di minda aku masa aku mula-mula taip diploma dalam bidang seni halus kat upu dulu. ialah.. Berapa tahun diploma dalam bidang seni? Haha.. Jawapannya.. 5 semester = 2 tahun setengah..

Kalau ada soalan boleh DM kat IG : @artbyyanilee 

Aku pun ada letak highlight kat Ig untuk tanya soalan.

Insyaallah.. Kalau baca aku balas..

Comments

  1. akak yani mcm mna nak quit dari uitm eh? ada pengalaman tak kak? HAHAHAHHA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahhahaha takda pengalaman tapi setahu saya, senang ja. Ambik borang kat pejabat pastu redho😂

      Delete
  2. sis nk tnya kalau contoh la kita pilih fine art sbg first choice n grafic jdi secnd choice .. n kita dpt fine art tpi blh ke tukar ker grafic ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya tak boleh. Kalau boleh isi lah yg mana kita nak tu dkt no 1.

      Delete
  3. Nk tnye wktu yg kite isi dkt upu mintak seni reka grafik..tapi bile die bagi borang utk isi balik tu boleh tak kite tukar pilihan pertama kepada yg lain..mcm seni halis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh. Masa upu tu dia bawah fssr (seni lukis seni reka) masa interview, yg isi borang tu baru pilih kos (seni halus/ grafik/ dll).

      Delete
  4. Assalamualaikum kak. Nak tanya la, dari segi assignment and presentation tu mcm mana ye? sama je ke mcm kos yg lain?
    saya curious and tertanya tanya, mcm mana bentuk assignment yg akan diberi nanti..present pon mengenai apa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takdalah presentation sgt. Biasanya kerja khusus Dan project ja. Presentation Biasanya ada untuk subjek lain cth, sej,agama,bi Dan Kalau fine art ada gak kdg2 masa akhir2 sem untuk present pasal artwork kita. Tu jaa.

      Delete
    2. Terima kasihh🤗

      Delete
  5. assalammualaikum nak tanya laptop selalu guna tak masa belajar seni halus? perlu ke beli laptop yg bagus for programming kalau ada

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Ya laptop kena ada. Lagi bagus beli laptop yg sesuai untuk buat grafik.

      Delete
  6. Assalamualaikum sis. Saya memang berminat untuk ambik fakulti seni halus dan seni reka ni. Tapi saya lebih kepada bahagian grafik macam tu. Dan saya kalau bab2 melukis ni bolehlah sikit2 tapi tak pro macam nak lukis shading semua tu sebab saya memang tak belajar langsung subjek seni visual kat sekolah dulu. Maksudnya memang tak ada pengalaman langsung dan melukis pun jarang2 and suka2 je. Sebab saya tak expect kalau ambik bahagian grafik macam tu kena buat ujian melukis bagai.

    So, saya nak tanya macam saya ni ada chance tak untuk diterima kat fakulti ni? Dan memang orang yang nak ambik fakulti ni memang kebanyakan orang yang pandai meukis ke?

    Sorry kalau panjang sangat soalan saya hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Sorry lmbt reply.. baru perasan komen ni. 😅 kalau sebelum interview tu kalau boleh belajar la lukis sikit2. Budak art and design mostly mmg kena pandai lukis. Takpa cuba belajar lukis untuk lepas interview je dulu. Kalau dpat nanti insyaAllah boleh asah skill lukis kat sana. Hihi

      Delete
  7. Hi kak,saya ikut diploma seni reka grafik dan media digital ...Saya nak tanya, kalau guna Ipad je tak guna laptop boleh tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi sorry lambat reply. Baru perasan komen. Saya tak sure lah sbb saya bukan budak grafik. 😅 tapi rasanya byk kena guna software dlm laptop. Tapi kalau dlm ipad boleh guna mcm2 software boleh la kot. 😅

      Delete
  8. hai kak , saya pelajar spm 2020 iaitu dikenali sebagaii promax . batch saya ni special sebab boleh isi upu before dpt result sebenar and kitorg isi upu semua nya guna result trial je walaupun tak dpt habiskan semua paper . mcm sekolah saya sempat semua subjek teras tapi tak sempat elektif (kelas saya ada 2 elektif iaitu seni dan sains rumah tangga). and then , ada kawan saya sorang ni dia terpilih dalam temuduga senilukis dan senireka walaupu belum dapat resut spm yg sebenar . tapi saya tak dapat pun temuduga tu . hmm tapi saya nak tanya adakah lepas dapat result spm sebenar tu masih ada peluang untuk terpilih utk temuduga senilukis senireka ? huhu saya minat and nak sgt bidang fotografi ..pls jawab huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai, saya tak pasti lah pulak awak kalau mcmtu sbb masa zaman saya mmg guna result spm. Tapi saya rasa kalau tak dapat boleh je mohon balik. Jangan risau.

      Delete
  9. hai kak , saya pelajar spm 2020 iaitu dikenali sebagaii promax . batch saya ni special sebab boleh isi upu before dpt result sebenar and kitorg isi upu semua nya guna result trial je walaupun tak dpt habiskan semua paper . mcm sekolah saya sempat semua subjek teras tapi tak sempat elektif (kelas saya ada 2 elektif iaitu seni dan sains rumah tangga). and then , ada kawan saya sorang ni dia terpilih dalam temuduga senilukis dan senireka walaupu belum dapat resut spm yg sebenar . tapi saya tak dapat pun temuduga tu . hmm tapi saya nak tanya adakah lepas dapat result spm sebenar tu masih ada peluang untuk terpilih utk temuduga senilukis senireka ? huhu saya minat and nak sgt bidang fotografi ..pls jawab huhu

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. hi kak ! saya baru dpt keputusan upu....saya dpt kos ni dan saya nk tnya seni halus ni perbelanjaan byk dak ? nk beli brg2 untuk melukis semua mmg kos dia tinggi kaa mcm mna ehh? yuran uitm semua brapa ? maaf laa klau nmpk mcm saya ni blurr..tp saya mmg tgh blur ni kak 🤣🤣

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum kak,saya nak tanya ..apa kerjaya yang kita dapat untuk seni lukis dan seni reka ni ya?..boleh jadi cikgu tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tolong jawabkan ya! Boleh sangat untuk awak jadi seorang cg melalui course ni dengan menamatkan diploma dan memohon degree pendidikan di mana² institusi pengajian tinggi yang menawarkan course ni jgk.

      Delete
    2. Thank you awak tlg jawabkan.. Sorry lmbt reply saya tak perasan komen 😅. Btw awak saya ada buat blog tentang kerja seni halus. Awak boleh check out link ni yaa..

      https://artbyyanilee.blogspot.com/2018/08/kos-fine-art-vs-kerja.html?m=1

      Delete
  13. Assalamualaikum kak, boleh saya tahu tak subject yang akak belajar sepanjang 5 sem?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Untuk semester 1 subjek dia lain dgn sem 2-5. Sbb sem 1 belajar foundation. Asas2 seni dulu. Sem 2-5 baru belajar seni halus. Subj sem 1 saya tak ingat sgt subj2 dia. Tapi kalau untuk subjek masa sem 2-5 :
      1-drawing
      2-painting
      3-sculpture
      4-printmaking

      Ni subj yg ada wajib ada untuk setiap sem 2-5. Tapi ada jugak subj tambahan yg wajib jugak sperti
      1. elc (b.inggeris : sem 1-3)
      2. ctu (agama islam : sem 1-3 )
      3. ent (keusahawanan : sem 3)
      4. sej seni : sem 1-3
      5. Elektif : sem 4,5

      Delete
  14. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  15. Hye kak, kalau habis diploma. Masa degree tu bolehkan masuk masuk sem 3 terus under art&design ? Adakah benda tu kena apply dri upu?

    ReplyDelete
  16. Hi kak!! Nak tanya bila dah dapat nanti and first day nak daftar masuk kolej semua tu kan ,, kena bawa barang seni kita semua la ya ? Brush , pallette, graphic pencil sketch book and all ?

    ReplyDelete
  17. hi kak, nak tanya apa beza graphic dan graphic design dalam 9 pilihan tu?

    ReplyDelete
  18. Salam cik.. Mana soalan² temuduga dari beberapa tahun tu??

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kerjaya kos Fine Art

Tak jadi pengawas sekolah